صادرات طلای ترکیه به ایران به رغم تحریم‌ها ادامه دارد

ترکیه همچنان به صادرات طلا به ایران در برابر واردات گاز از آن کشور ادامه می‌دهد. ترکیه در ماه فوریه ۹/ ۱۱۷ میلیون طلا به ایران فروخته است. تحریم‌های روزافزون نتوانسته به مبادله گاز ایران با طلای ترکیه خاتمه دهد.

دويچه وله ـ بر اساس اطلاعات به دست آمده در ماه فوریه ۲۰۱۳ ترکیه حدود ۱۲۰ میلیون دلار طلا به ایران صادر کرده است. این اطلاعات نشان‌گر آن است که مبادله گاز ایران در برابر طلای ترکیه به رغم تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های آمریکا ادامه دارد.

مقامات آمریکا در پی یافتن راهی هستند تا از صادرات طلا از ترکیه به ایران که به تهران یاری می‌رساند تا تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت و گاز خود را تحمل‌پذیر کند جلوگیری کنند. تحریم‌ها علیه ایران با هدف فشار بر ایران برای محدود ساختن برنامه‌ی اتمی این کشور برقرار شده است. غرب و اسرائیل هدف از این برنامه را تسلیحاتی و دستیابی به بمب اتمی می‌دانند در حالی که ایران می‌گوید از برنامه اتمی خود اهداف صلح‌آمیز دارد.

به گزارش «رویترز» و بر اساس اطلاعات موسسه آمار ترکیه (TUIK) این کشور در ماه ژانویه هیچ طلایی به ایران نفروخته است. این موضوع در پی تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها از سوی آمریکا که تجارت فلزات قیمتی با ایران نیز شامل تحریم‌ها شد اتفاق افتاد. با آن‌که آمریکا به ترکیه فرصت شش ماهه داده است٬ که این فرصت تا ماه ژوئیه ادامه دارد٬ اما بانک‌ها و تجار سعی می‌کنند با احتیاط رفتار کنند.

اما موسسه آمار ترکیه می‌گوید که این کشور بر خلاف ماه ژانویه در ماه فوریه ۹/ ۱۱۷ میلیون طلا به ایران فروخته است. امارات متحده عربی راه انتقال این طلا به ایران است. به این ترتیب فروش طلای ترکیه به امارات از ۳۷۱ میلیون دلار در ژانویه به ۳/ ۴۰۲ میلیون دلار در فوریه افزایش یافته است. کل صادرات طلای ترکیه از ۴۶۶ میلیون در ژانویه به ۶/ ۵۵۱ میلیون در ماه فوریه رسید که افزایشی ۱۸ درصدی‌ست.

همیشه مبادلاتی خواهد بود

یک تاجر طلا که نخواست نامش منتشر شود به «رویترز» گفت: «بخاطر تحریم‌ها هیچ کس نمی‌خواهد کاری کند که توجه جلب کند. شاید به همین علت نیز صادرات طلا به ایران در ماه ژانویه متوقف شد.» وی همچنین گفت: «به هر حال مبادلات با ایران ادامه دارد٬ همیشه مبادلاتی خواهد بود. اعداد نشان می‌دهند که صادرات به ایران در ماه فوریه همچنان پایین است بنابراین مشکلی ایجاد نخواهد شد.»

روزنامه‌ی «‌تودی زمان» چاپ ترکیه، روز سه‌شنبه ۲۶ فوریه (۸ اسفند ۱۳۹۱) نوشت دولت این کشور در حال بررسی فروش کشتی و قایق‌های ساحلی به ارزش ۳ میلیارد دلار به ایران است. این اقدامی است که گفته می‌شود با هدف دور زدن تحریم‌های جدید آمریکا صورت می‌گیرد.

مراد کران، رئیس انجمن کشتی‌سازان ترکیه نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور از پیشنهاد ایران استقبال کرده و گفته بود: «سرمایه‌گذاری‌های خارجی فرصت‌های مناسبی برای صنعت کشتی‌سازی ترکیه ایجاد خواهد کرد.»

به دلیل مشکل انتقال پول، ایران هر چه بیش‌تر به سمت مبادله نفت و گاز خود با کالا پیش می‌رود. در روزهای آغازین سال جاری میلادی «وال‌استریت جورنال» خبر داده بود که اکنون ایران در برابر نفت از هند گندم و چای، از اوروگوئه برنج و از پاکستان گوشت و میوه دریافت می‌کند.

تحریم‌ها ترکیه را به صادرکننده طلا تبدیل کرد

فروش ماهانه طلای ترکیه به ایران در ژوئیه گذشته به ۸/ ۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به ماه پیش از آن افزایش ۱۰ برابری داشت. ترکیه از تولیدکنندگان اصلی طلای جهان محسوب نمی‌شود و تا ۲۰۱۱ از واردکنندگان اصلی طلا٬ جواهرات و فلزات قیمتی محسوب می‌شد اما سال گذشته میلادی به یکی از صادرکنندگان اصلی مبدل شد.

صادرات طلای ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۲ به ۵/ ۶ میلیون دلار رسید که ۱۰ برابر سال ۲۰۱۱ بود. در همین حال صادرات طلا از ترکیه به امارات متحده عربی – که بیش‌تر آن برای ارسال به ایران بود- از ۲۸۰ میلیون به ۶/ ۴ میلیارد دلار افزایش داشت.

ترکیه به شدت به انرژی وارداتی وابسته است. این کشور که بزرگ‌ترین مشتری گاز طبیعی ایران است بیش از ۹۰ درصد صادرات گاز ایران را می‌خرد که معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است. قرارداد گاز ترکیه با ایران ۲۵ ساله است.

گرچه ترکیه فروش طلا به ایران را تایید کرده است، اما همواره گفته این موضوع خارج اختیار دولت و مربوط به بخش خصوصی ا‌ست.

دربارهٔ seyedezatollahrashmi

فعال سیاسی بر علیه جمهوری اسلامی خونخوار

Posted on مارس 30, 2013, in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

بیان دیدگاه