گزارش تصویری از مراسم بیستمین سالروز قتل فریدون فرخزاد در شهر بن (محل خاکسپاری او)

فريدون فرخزاد پانزدهم مهر ماه ۱۳۱۷ در تهران – چهار راه گمرک – متولد شد. پوران و فروغ فرخزاد دو خواهر بزرگتر او بودند. او روز شانزدهم مرداد ماه ۱۳۷۱ در شهر بن آلمان به قتل رسید. مراسم بيستمين سالگرد قتل این شاعر و هنرمند ايرانی چهارم اوت ۲۰۱۲ (۱۴ مرداد ۱۳۹۱) در گورستان «نورداشتات» شهر بن برگزار شد.

حاضران در کليسای محل برگزاری مراسم

فريدون فرخزاد مدتی در دبستان رازی و بعد در دبيرستان دارالفنون تهران درس خواند، سپس برای ادامه تحصيل به آلمان رفت. او در شهرهای مونيخ، وين و برلين حقوق سياسی خواند و با درجه دکترا از دانشگاه مونيخ فارغ‌التحصيل شد.

عليرضا قلی‌پور، برگزارکننده مراسم ۴ اوت ۲۰۱۲

فرخزاد در سال ۱۹۶۲ در مونيخ با زنی آلمانی به نام آنيا بوچکووسکی ازدواج کرد. حاصل اين ازدواج دو فرزند بود که فرزند نخست در کودکی فوت کرد. فرخزاد و همسر آلمانی‌اش پس از مدتی از هم جدا شدند.

فريدون فرخزاد از نوجوانی به شعر و سرودن آن علاقه داشت و در آلمان شعرهايش در رسانه‌های ادبی آلمان چاپ می‌شد. در ۱۹۶۴ نخستين مجموعه شعر مستقل او به زبان آلمانی با عنوان «فصل ديگر» منتشر شد

فرخزاد چند سالی عضو آکادمی ادبيات جوانان مونيخ بود و در سال ۱۹۶۶ به راديو و تلويزيون اين شهر نيز راه پيدا کرد. وی در آنجا برنامه‌های راديويی و يک مجموعه فيلم رنگی به نام «خيابان‌های آلپ» را برای تلويزيون مونيخ ساخت.

سخنرانی مسعود انصاری، حقوقدان و پژوهشگر ايرانی

فرخزاد در ايران نيز به‌رغم تحصيلات آکادميک در علوم سياسي، به کار در راديو و تلويزيون و خوانندگی روی آورد. او مبتکر برنامه موفق «ميخک نقره‌ای» در تلويزيون ايران در سال‌های دهه ۱۳۵۰ بود.

حرکت دسته‌جمعی حاضران به سمت آرامگاه فريدون فرخزاد

فريدون فرخزاد پس از انقلاب ۱۳۵۷ ايران مدت کوتاهی در بازداشت به سر برد و سپس به آمريکا مهاجرت کرد. او کتاب «در نهايت جمله آغاز است عشق» را در شهر لوس‌آنجلس منتشر کرد.

فرخزاد پس از مدتی آمريکا را ترک کرد و به آلمان رفت. او ابتدا در شهر هامبورگ و سپس در شهر بن ساکن شد.

او در سال‌های اقامت در آلمان در فيلم «وين عشق من» بازی کرد. فرخزاد در اين فيلم نقش يک مسلمان تندرو را بازی می‌کند که در ايران زبان آلمانی تدريس می‌کرده و برای فرار از يک جنگ مخوف به همراه خواهر و پسرش به وين پناهنده شده است.

آخرين کتاب شعر فريدون فرخزاد «من از مردن خسته‌ام» نام دارد که مضمون شعرهای آن انتقاد از «حکومت دينی» در ايران است.

فريدون فرخزاد سرانجام در ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ (۶ اوت سال ۱۹۹۲) در آپارتمان خود با ضربات چاقو به قتل رسيد. يک سال پيش از آن – در ۶ اوت ۱۹۹۱ – دکتر شاپور بختيار، آخرين نخست‌وزير ايران پيش از انقلاب اسلامی، در محل سکونت‌اش و به شيوه‌ی مشابهی با چاقوی «مهمانان» سلاخی شده بود.

پيکر فريدون فرخزاد ابتدا در بخشی از گورستان شهر بُن به خاک سپرده شد و پس از پانزده سال به گورستان «نورداشتات» در شمال بن انتقال يافت.

دو کبوتر در پایان مراسم گراميداشت فرخزاد آزاد شدند

گروهی از مخالفان و منتقدان حکومت ايران قتل فرخزاد را کار عوامل جمهوری اسلامی می‌دانند. به باور آنان، انگيزه‌ی قاتلان «انتقادهای عيان فريدون فرخزاد از استبداد دينی حاکم بر ايران» بوده است.

دویچه وله :

دربارهٔ seyedezatollahrashmi

فعال سیاسی بر علیه جمهوری اسلامی خونخوار

Posted on آگوست 7, 2012, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

بیان دیدگاه